Китайська компанія CEFC може допомогти Україні знизити ціни на бензин
2-го квітня поточного року банк China Development Bank ініціював зібрання інвесторів приватної організації CEFC з метою прикувати увагу Пекіна до розвитку цієї нафтової корпорації. За даними інформагентства Reuters, державна структура порекомендувала кредиторам не судитися з енергетичним гігантом і закликала їх не повертати раніше надані кредитні ресурси. Тільки так CEFC зможе продовжувати своє нормальне функціонування.
Проблеми в корпорації почалися з того моменту, коли її голова отримав звинувачення в корупційних махінаціях разом із державними службовцями. У КНР таке правопорушення вважається злочином особливої тяжкості. Втім, ні акціонери, ні інші керівники компанії не були запідозрені, у зв’язку з чим робота CEFC не припиняється. Компанії не тільки вдається «залишатись на плаву» і подавати фінансові звіти з позитивними показниками зростання, а ще й запевняти пресу в необхідності збільшення частки держкомпаній і банків у капіталі CEFC.
У свою чергу, державна підтримка, якою користується CEFC, відкрила завісу над майбутнім нашого майже фронтового Лисичанського НПЗ, другого за своєю потужністю в Україні. До минулого року цей НПЗ фінансувався за рахунок «Роснафти», акціями якої володіє та ж CEFC.
Після того як росіяни формально покинули ринок України, левова частка активів стала підвладною швейцарським та ізраїльським інвесторам. До речі, існують підозри, що нові власники пов’язані партнерськими відносинами з тієї ж «Роснафтою» і цілком можуть бути підконтрольними їй.
Невикористаний потенціал
Лисичанський нафтоперегінний завод вже понад 7 років знаходиться в режимі простою. Якщо у «Роснафти» з’являться державні китайські акціонери, це може дати Україні важливу перевагу. Український уряд щороку витрачає понад чотирьох мільярдів доларів на ввезення нафтопродуктів, які використовуються, зокрема, на військові цілі. Те, що авіапаливо і дизель для військових поставляються з-за кордону, це суто українська «фішка» — інші держави, які беруть участь в бойових діях, здебільшого користуються внутрішнім виробництвом і державною стратегічною опікою.
Що стосується українських нафтопереробних заводів, то чимало з них не ведуть абсолютно ніякої діяльності, тоді як сира нафта в попередньому році коштувала держскарбниці майже півмільярда доларів. Ще цікавіше те, що майже 50% витрат на придбання зарубіжної нафтопродукції припадає на … Білорусь.
Найбільш перспективним можна вважати приріст виробництва в Кременчуці, де локалізується єдиний працюючий вітчизняний НПЗ. Його інтереси підтримує і «Укрнафта», яка закликала встановити мита на імпорт нафтової продукції — 35% на ввезення з Росії та Білорусі, 25% — з інших держав. Якщо це буде реалізовано, шанси на відновлення роботи отримають інші великі українські підприємства, наприклад, той же Лисичанський і Одеський заводи.
Вигоди для китайців
Як основний виробник каспійської нафти, Казахстан поставляв в Україну лише дрібні обсяги сирого нафтопродукту, чому «сприяла» конкуренція з Росією. Поставки доводилося здійснювати через дорогий танкерний маршрут. Конкурувати стало простіше після збільшення контролю американських компаній над нафтовидобутком Казахстану, проте лідером тут став саме Китай, який консолідував понад 45% (проти 30% американських) видобутку. Але через те, що переправляти нафтопродукти не найдешевшими шляхами в Україну невигідно, китайці почали втрачати свої вкладення.
Під завершення 2017-го року CEFC почала цікавитися цінністю екс-активів «Роснафти» в Україні. Партнерство з Казахстаном дозволяє компанії володіти великими нафтовими активами і в Грузії, і в ЄС. Слід виділити серед загального списку компанію KMGI, яка має мережу нафтогаваней і тисячу іспанських та французьких заправок.
Для результативної роботи всієї наявної в Україні інфраструктури необхідно подбати про розширення поставок з Казахстану. Лисичанський НПЗ якраз і є однією з точок на найкоротшій лінії між Казахстаном і Європейським Союзом, що не могло не зацікавити CEFC. У зв’язку з цим в кінці 2017-го року китайці придбали 14,1% акцій «Роснафти» більш ніж за дев’ять мільярдів доларів. China Development Bank запропонував кредитування розміром в 6 мільярдів, що на 1 мільярд більше, ніж пропозиція, яка надійшла з боку російського ВТБ.
Українські перспективи
Після придбання акцій «Роснафти» на самому початку 2018-го року CEFC отримала права на нафтопоставки в Китай з Далекого Сходу Росії, перехопивши їх у швейцарського гіганта Glencore.
Цікаво, що Glencore має тісні зв’язки з ринком України, співпрацюючи з азербайджанською Держнафтокомпанією Socar International. Вона ж забезпечує Україну сирою нафтою, зокрема, Кременчуцький НПЗ. Ще до недавнього часу Glencore не тільки мала експортний союз з азербайджанцями, а й працювала на конкурентному для Баку ринку Росії.
У 2017-му році, ще володіючи акціями «Роснафти», Glencore мав повноваження на транзит нафти через Україну за допомогою монополії «Транснафта», наповнюючи європейський нафтопровід «Дружба».
Працюючи у співдружності з Азербайджаном і транспортуючи російську нафту, швейцарці тісно конкурували з Казахстаном, що в певній мірі гальмувало прогрес китайських корпорацій. Вони, в свою чергу, інвестували декілька мільярдів одиниць американської валюти в нафтовидобуток на території країн Центральної Азії. А зважаючи на віддаленість цих держав від китайської промисловості, транспортувати ресурси в Європу прямо звідтіля набагато вигідніше.
Китайські корпорації та банківські структури налаштовані на оптимізацію своєї торгової стратегії. І у разі підтримки влади КНР компанії CEFC, що купила акції «Роснафти», українська нафтопереробка — а вона зараз перебуває у відвертій стагнації — отримає нові схеми інтеграції. Це може мати важливий і суттєвий вплив на вартість бензину та дизельного палива для кінцевого українського споживача.
Більше не потрібно думати про те, де взяти мікропозик вигідніше, дадуть його вам чи ні. Для отримання послуги необхідно всього лише заповнити заявку на сайті «ЕКО КРЕДИТ», дочекатися схвалення і зарахування коштів. Весь процес не займе більше 20 хвилин. Компанія пропонує мікрокредитування на оптимальних умовах для українців.
Поки ціни не падають, а виключно зростають, саме час користуватися сторонньою фінансовою підтримкою. «ЕКО КРЕДИТ», один із провідних українських мікрофінансових кредиторів, профінансує Вас у будь-який час, у будь-якій ситуації. На першу заявку діє знижка — 50%.
