Україна і ЄС — спільний митний простір
Угода про асоціацію з ЄС, окрім іншого, передбачає й внесення змін до митного законодавства України, наближаючи його до європейських норм. З цією метою парламентаріями розроблено законопроект №9532 «Про режим спільного транзиту», який вже ухвалено в першому читанні. Передбачається, що впровадження цього закону дозволить ліквідувати чимало бюрократичних перепон і полегшити переміщення вантажів між Україною та країнами ЄС.
Перспективи законодавчої ініціативи
Зменшення формальностей під час оформлення транзитних вантажів насамперед позитивно позначиться на розвитку торговельних відносин — значно знизяться терміни поставок завдяки скороченню часу на митну перевірку. Заступник міністра фінансів Сергій Верланов пояснив, що інформація про вантажі завчасно надходитиме до українських митників, що допоможе їм заздалегідь передбачити необхідні форми контролю. Але для реалізації такої процедури необхідне виконання кількох умов:
- впровадження спеціального програмного забезпечення, що дозволяє синхронізувати роботу українських митних служб з європейськими колегами;
- використання єдиної митної декларації та іншої документації (зокрема гарантійної та страхової), необхідної для постачання тих чи інших товарів.
Реалізація цих заходів призведе не тільки до прискорення митної процедури, а й до зменшення витрат на транспортування, що вигідно і постачальникам продукції, і одержувачам товару, і вантажоперевізникам.
Що стосується одержувачів товару і кінцевих споживачів, то їм не завжди є чим розплатитися за продукцію. У сучасних реаліях на будь-які цілі можна отримати кредит готівкою без довідок, оскільки задіюються сучасніші, позбавлені застарілих формальностей способи перевірки кандидатури позичальника.
Реалії митного огляду
Оскільки в Україні та європейських країнах все ще діють різні правила, відправникам і одержувачам вантажів доводиться стикатися з безліччю проблем. Документи, оформлені в одній країні, не відповідають нормативам іншої країни — такий стан справ викликає чимало складнощів, втрат часу на отримання відповідної документації, і призводить до тривалої затримки вантажів на митниці.
Юрист Анна Гайдукова вважає, що прийняття нового закону зможе викорінити ці бюрократичні явища та прискорити рух вантажів між нашими країнами. Однак, для приєднання України до Конвенції про процедуру загального транзиту, необхідно не тільки змінити законодавство, а й на практиці довести свою готовність до такої співпраці.
Для цього українські митні служби повинні в односторонньому порядку розпочати використання національного модуля програмного забезпечення в рамках єдиної транзитної системи, яка застосовується іншими країнами за цією Конвенцією. І лише після закінчення річного терміну успішного використання такого ПЗ Україна зможе отримати запрошення приєднатися до Конвенції.
Що зміниться у митних правилах
Спрощення процедури проходження митного контролю буде доступне далеко не всім — пільговий режим отримають тільки компанії, що мають бездоганну репутацію. Лише після ретельної перевірки та отримання переконливих доказів надійності Митна служба видасть їм спеціальний дозвіл, що дозволяє застосовувати особливу процедуру під час ввезення або вивезення товарів.
Зокрема, такі компанії отримають можливість:
- знижувати розмір забезпечення гарантійної суми на 50–70%, а у деяких випадках — отримувати звільнення від внесення гарантійних внесків;
- заповнювати митні декларації зі зменшеним об’ємом інформації;
- самостійно пломбувати вантажі спеціальними пломбами.
А ось тим компаніям, які звикли працювати за «сірими» схемами або намагаються провозити контрабанду, нова система значно ускладнить життя. Як пояснила координатор податкового та митного комітетів Європейської бізнес-асоціації Наталія Артемчук, їхня конкурентоспроможність помітно знизиться на тлі легальних компаній, що користуються пільговим режимом проходження митного огляду.
Дійсно, споживачі почнуть отримувати товари з гарантійними зобов’язаннями безпосередньо від виробників. Водночас період на всі митні процедури значно скоротиться, а зниження розміру фінансових гарантій чи повне звільнення від них позитивно позначиться на вартості доставки. Що, відповідно, призведе і до здешевлення продукції для кінцевих споживачів. Таких конкурентних переваг контрабандисти або «сірі» постачальники не матимуть, що призведе до втрати ринків збуту або, як мінімум, до їх серйозного скорочення.
Нові правила полегшать і діяльність митників — у них з’явиться можливість автоматичного контролю за рухом вантажів. А компанії, що ведуть зовнішньоекономічну діяльність, отримають додатковий стимул для дотримання вимог законодавства. Як вважає юрист Олена Чуйко, компанії будуть зацікавлені в отриманні дозволу на пільгову транзитну процедуру і зроблять все можливе, щоб зберегти довіру митників.
Як новий закон позначиться на цінах
Затримка вантажів на митниці нерідко пов’язана з підтвердженням митної вартості. Деякі компанії, з метою зниження податкових виплат, зазначають занижену вартість товарів, що перевозяться. Митники, помітивши явну невідповідність, не пропускають такий товар, що призводить до зриву термінів поставок.
Нерідко затримки пов’язані з неправильною простановкою кодів товарів, особливо часто це зустрічається під час комплектації різних товарних груп або під час оформлення вантажів з Китаю. На оформлення вантажу зазвичай митникам дається 4 години, але у спірних ситуаціях вони мають право затримувати партію товару до 15 днів. Зрозуміло, що товари, які швидко псуються, наприклад, продукти харчування, за такої затримки втратять всю цінність для споживача. Тому постачальники погоджуються сплатити підвищені суми мита, а потім подають позови до судових інстанцій, повертаючи таким чином переплату.
Запровадження нових правил допоможе вирішити й цю проблему. Перехід у єдиний митний простір з країнами ЄС дозволить українським митникам автоматично підтверджувати зазначену вартість товарів, що вже пройшли перевірку на європейських митницях.
Однак деякі експерти вважають, що нова система, при всій практичності й зручності, невигідна для наших митників. Але от для споживачів вона, безперечно, принесе чимало переваг, перш за все тому, що українці зможуть купувати європейські товари за більш дешевими цінами. Не менш вигідний новий закон і для бізнесу — прискорення доставки вантажів і зниження витрат на доставку дозволить швидше окупати вкладені кошти і отримувати прибуток.
Внесення змін до Митного кодексу
На жаль, всі описані переваги стануть доступними ще нескоро. Для реалізації нової системи Україна має приєднатися до Нової митної транзитної системи (NCTS), а також налагодити інформаційний обмін з митницями європейських країн.
Анна Гайдукова зауважила, що інтеграція України в NCTS дозволить використовувати єдину митну декларацію не тільки з країнами, що входять в Європейський Союз. Учасниками Конвенції є й інші країни, що не входять в ЄС, наприклад, Сербія, Туреччина, Македонія. В України з’явиться можливість взаємодіяти з більш ніж 30 європейськими країнами для швидкого та безпечного переміщення вантажів.
Однак чимало юристів вже помітили деякі невідповідності положень нового законопроекту з чинним Митним кодексом. Потрібно до другого читання у Верховній Раді внести потрібні поправки, щоб уникнути можливих суперечностей. Олена Чуйко попереджає, що найменші нестиковки в українському законодавстві можуть призвести до численних судових позовів, і така корисна ініціатива з наближення до євростандартів не повинна бути «похована» через юридичні непогодженості.
Загалом юридичну експертизу новий законопроект витримав «на відмінно», а необхідна доробка окремих положень повинна наблизити вступ України у єдиний митний простір з європейськими країнами.
